נעלי ריצה

 

בחירת נעלי הריצה המתאימות היא אחת המטרות החשובות ביותר של כל אצן מקצועי או חובבן בתחילת דרכו. גם אם אתם רצים לפעמים בשביל הכיף וגם אם אתם מתחרים והשתתפתם כבר באלפי מרתונים, אתם בטח יודעים שלנעול את נעלי הריצה המתאימות הוא הדבר החשוב ביותר שיכול לעזור לכם לשפר את ביצועי הריצה שלכם ולהביא אתכם למקסימום. נעלי הריצה הנכונות יספקו לכם את התמיכה שלה זקוקה כף הרגל, את הנוחות וכמובן את האוורור המתאים. אם כך, איך בוחרים את נעלי הריצה הנכונות שיתאימו לכם בדיוק? במאמר זה אנו נסקור את האפשרויות הרבות הקיימות בשוק של מותגי נעלי הריצה המוכרים והטובים ביותר, ונספק לכם את המדריך לבחירת נעלי הריצה המושלמות לכם.

מה הם סוגי הנעלי ריצה שיש?

קיימים כמה סוגים של נעלי ריצה, ונעלי ריצה הן לא סוג אחד של נעלי ספורט. יש שני סוגים עיקריים של נעלי ריצה שההבדל ביניהם טבוע בעיקר בצורת הרגל של הרץ הלובש אותה. כמובן שאי אפשר להתאים כל נעל ריצה לרגל אינדיבידואלית של כל אדם, אך מבחינה פיזיולוגית ומבחינת עדיפות של אנשים שונים, קיימים שני סוגים אוניברסליים שיכולים להיות אידיאלים לכל רץ בהתאם לצורת הרגל שלו.

נעלי ריצה יציבות

נעלי ריצה יציבות שומרות על היציבות של כף הרגל של הרץ באמצעות איזון בין התמיכה התחתונה של כף הרגל לתמיכה העליונה. צורתן של נעלי ריצה יציבות תהיה מעוקלת מעט כדי לספק הגבהה לרצים בעלי כף רגל שיש לה קשת נמוכה או אפילו כף רגל שטוחה. נעליים אלו מרפדות היטב את כף הרגל בזמן ריצה ומספקות תמיכה לכל אורך פעולת הריצה.

נעלי ריפוד

נעליים אלו תמיד יראו קצת עבות יותר מאחר והן מרפדות את כף הרגל בעיקר מלמטה, הן עשויות מחומר קל יותר ולכן הן גמישות מאוד ומספקות לכף הרגל תמיכה גבוהה וסופגות זעזועים. הן יכולות להתאים מאוד לאצנים ולרצים בעלי קשת גבוהה בכף הרגל או לאלו אשר מעדיפים להרגיש כי הם הולכים על עננים.

אם כך, איך בוחרים נעלי ריצה?

כדי לבחור את נעל הריצה הטובה ביותר לנו, עלינו לבחון כמה פרמטרים ולהתייחס אליהם ברצינות. רק בצורה זו נדע בוודאות שאנחנו בוחרים את נעלי הריצה שלנו בהתאם למה שמתאים לכף הרגל שלנו. הפרמטרים שעלינו לבחון הם צורת כף הרגל שלנו, ומנח כף הרגל שלנו בזמן הריצה. כמו כן כדאי מאוד להביא בחשבון את אורך זמן הריצה הממוצע שלכם, ואת המשטח שעליו תבחרו לרוץ לאורך זמן, כדי לוודא שהנעל אכן מתאימה לתנאי הריצה שלכם ותוכל לשרת אתכם לאורך זמן.

בדיקת כף הרגל

כדאי להתאים את נעל הריצה שלכם למבנה כף הרגל שלכם, ותוכלו לעשות זאת בעזרת תרגיל קליל שיספק לכם תוצאה מידית. אם אתם לא מצליחים לזהות את מבנה כף הרגל שלכם, אשר קובעים לפי מנח הקשת שלכם הנוצרת בין כף הרגל לרצפה כאשר אתם דורכים עליה, אפשר לבצע תרגיל כדי לבדוק אותה. תוכלו לקחת דף נייר לבן, להרטיב מעט את כף רגל שלכם ולאחר מכן להניח אותה על הדף ולצפות בטביעה שנוצרה. תוכלו לראות קשת רגילה כאשר תתבוננו בטביעת כף הרגל ותראו את רוב כף הרגל, מהבהונות עד לעקב, וקימור קטן בערך באמצע כף הרגל. לעומת זאת אם תראו בטביעת כף הרגל שלכם רק בהונות, את כריות כף הרגל ואת העקב תוכלו להבין כי כנראה יש לכם קשת גבוהה. אם תצליחו לראות את כל טביעת כף הרגל על הדף, ללא קימור באמצע הרגל, נראה שהקשת שלכם נמוכה. כמו כן אפשר לפנות לרופא אורתופד או לפיזיותרפיסט שיעזרו לכם לאבחן את מבנה כף הרגל שלכם.

לבחון את כף הרגל בריצה

אחרי שהבנתם פחות או יותר איזה מבנה כף רגל יש לכם, עליכם לבחון את כף הרגל שלכם בצורה אקטיבית בזמן ריצה. לפי זה תוכלו להבין איזו נעלי ריצה יתאימו לכם יותר. עליכם לשים לב מה קורה לכף הרגל שלכם בזמן ריצה, אם לדוגמה הבהונות שלכם נוגעות קודם בקרקע או אם העקב שלכם הוא זה שמתחיל את המגע בקרקע בעת ריצה.

דעו שלזמני ריצה יש השלכות גם על הרגל

ככל שהרגל שלנו תהיה זמן רב יותר בפעולה, כך מערכת השלד ובעיקר מפרקי הרגליים שלנו יכולים להישחק מהר יותר. לכן אם אתם אצנים מקצועיים הרצים למרחקים ולאורך זמן ממושך במהלך כל אימון, עליכם לשים לב לאזורים ברגל אשר מתחילים לכאוב לכם או שבהם אתם מרגישים אי נוחות מסוימת לאחר מאמץ שנמשך זמן מסוים. דבר זה יעזור לכם לבחור את נעלי הריצה המתאימות לכם לפי האזור בכף הרגל שבו תצטרכו תמיכה רבה יותר.

חשיבות משטח הריצה

גם למשטח שעליו אנחנו רצים יש חשיבות רבה בבחירת נעלי ריצה. אם אנו רצים יותר בשטח, עלינו לבחור בנעלי ריצה שהסוליה שלהן תהיה עשויה מחומר קשיח כך שתתאים לתנאי שטח ולא תישחק אחרי זמן קצר של ריצה. כמו כן, אם אתם רצים לדוגמה על הליכון, תוכלו להסתפק בנעלי ריצה בעלות סוליה קלה ודקה יותר, ואם תבחרו לרוץ ברחוב כדאי שתבחרו בנעלי ריצה המספקות בלימת זעזועים מתאימה.

חשיבות המשקל

משקל הגוף שלכם הוא אספקט נוסף אשר אתם אמורים לבחון כדי להבין מה היא כמות הריפוד והתמיכה אשר תזדקקו לה. זאת מאחר ומשקל גבוה יותר מפעיל עומס גבוה יותר על כפות הרגליים בזמן הריצה.

מידה נכונה של נעליים

מידה נכונה של נעלי הריצה שלכם היא זו שתקבע כמה נוח יהיה לכם לרוץ, ואם תסבלו מפציעות ומיבלות או אם כף הרגל שלכם תקבל את התמיכה ואת הריפו המרבי שאותו היא יכולה לקבל מנעלי הריצה שבחרתם. נעל גדולה מידי תגרום לכם לשפשופים וליבלות ולא תספק לכף הרגל שלכם את התמיכה הנכונה, בעוד שנעל קטנה מידי תלחץ על הרגל שלכם באופן שיגביל את תנועתכם.

מה הם הדגמים המומלצים לנעלי ריצה?

קיימים בשוק כמה מותגי הנעלה המספקים נעלי ריצה המשרתות אצנים ואתלטים רבים כבר שנים רבות בצורה נאמנה. אלו הדגמים המומלצים והמוכרים שלהם:

פומה

ידועים בזכות שלל העיצובים החדשניים והטכנולוגיות השונות שלהם אשר יכולות להתאים לסוגים שונים של אצנים ורצים. נעלי פומה בדרך כלל משלבות חומרים קלים המספקים אוורור מצוין לרגליים וכמו כן ריפוד מתאים.

אדידס

אדידס הוא מותג נעלי ספורט וריצה מבוסס אשר מספק נעלי ריצה מגוונות . הדגמים של נעלי אדידס ידועים בזכות היציבות שלהם והגיוון שלהם, ואפשר לראות אותן בנעלי ריצה מהקולקציות של BOOST ו-Continental.

 נייקי

נעלי נייקי ידועות בתור נעלי הריצה המוכרות ביותר בעולם. הן מספקות שלל של דגמים חדשניים בצבעים שונים, אשר יכולים להתאים לכל סוג ריצה ולכל כף רגל .נעלי הריצה של נייקי מוכרות בעיקר בזכות דגמי Flyknit אשר מספקת אוורור וריפוד קל לכף הרגל.

ריבוק

נעלי ריבוק החלו את דרכן בשוק נעלי הספורט באמצעות הדגמים הקלאסיים שלהם כגוןReebok classic leather, אשר התפתחו במהלך השנים, והיום נעלי ריבוק ידועות בעיצובים הטרנדיים שלהם שמתאימים גם למי שאוהב לשלב אופנה במלתחה שלו ולא רק פרקטיות.

אסיקס

אסיקס הוא מותג נעלי ריצה אשר מוכר כבר במשך דורות כמותג נעלי ריצה נוחות שאפשר להסתמך עליהן. נעלי אסיקס נחשבות על ידי רוב הספורטאים המקצועיים לנעלי הריצה הטובות ביותר.

לסיכום

בחירה נכונה של נעלי ריצה מתאימות היא לא עניין של מה בכך. עליכם לבחון לעומק את מבנה כף הרגל שלכם, את הצורה שבה היא פועלת בזמן ריצה ולהביא בחשבון אספקטים נוספים כגון זמני הריצה שלכם, והמקומות שבהם אתם מתכוונים לרוץ. ולטיפ הכי חשוב, בחרו נעלי ריצה במידה הנכונה שלכם כדי שתוכלו לרוץ בעזרתן למרחקים.